Järvenpääläisten ostot vaikuttavat satoihin työpaikkoihin

Järvenpääläisten ostot vaikuttavat satoihin työpaikkoihin

Kulttuurikaupunki Järvenpään jokaisen 39000 asukkaan 25 euron viikoittaiset ostokset lähialueen tuotteiden ja palveluiden tarjonnasta työllistävät nelisensataa henkilöä vuodessa.

- Meidän kaikkien pienillä valinnoilla on suuri vaikutus työllisyyteen ja siten kaikkien suomalaisten hyvinvointiin, kuten panos-tuotos-tutkimuksemme osoittavat, korostaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Pekka Tsupari. Suosimalla paikallisia tuottajia ja palveluja luomme kuntalaisille työpaikkoja ja kunnille verotuloja ja sitä kautta mahdollisuutta tarjota julkisia palveluja, Tsupari jatkaa.

Kun mukaan otetaan Keravan ja Tuusulan asukkaiden 25 euron viikkohankinnat, työllisyysvaikutus on yli 1100 henkilötyövuotta. Vastaavat laskelmat koko Uudenmaan osalta kertovat, että 25 eurolla työpaikkoja syntyy peräti 16 000 kappaletta. Koko valtakunnan tasolla puhutaan 100 000 vuosityöpaikan määrästä.

Suomalaisen Työn Liitto on julkaissut panos-tuotos-tutkimusten työllisyysvaikutuksia jo vuodesta 1960. Laskelmien teon Liitolle aloitti Oulun yliopiston professori Osmo Forssell, ja parhaillaan hän päivittää laskelmia tuoreimpien tilastotietojen perusteella. Laskelmat perustuvat kansatalouden tilinpidon panos-tuotostutkimuksiin. Tänä vuonna tulokset on ensimmäistä kertaa purettu alueellisiksi. Alueelliset laskelmat Liitolle on tehnyt kauppatieteiden tohtori Saara Ainali.

Alueelliset erot syntyvät monen tekijän tuloksena. Lopputulokseen vaikuttaa muun muassa alueen asukkaiden kulutusrakenne ja elinkeinorakenne. Alueen palveluvaltaisuus ja teollisuuden rakenne näkyvät siis lopputuloksissa.

- Liitto aloittaa Järvenpäässä 100-vuotisjuhliensa kunniaksi ”Työ Turneella -kiertueen”. Suomalaisen Työ Liitto jalkautuu 100-vuotisjuhlavuotenaan Suomen suurimpiin kesätapahtumiin ja kannustaa peukuttamaan suomalaista työtä. Työ Turneella -bussikiertue tavoittaa kesän aikana 700 000 tapahtumakävijää. Liitto toteuttaa kiertueen aikana useita tempauksia ja jakaa aktiviteettien ohella tietoa toiminnastaan ja suomalaista työtä tunnustavista merkeistään: Avainlipusta, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkeistä. Liitto haluaa kiertueellaan tuoda esille, että jokaisen pienilläkin valinnoilla on kansantaloudellinen vaikutus. Liitto on valmistellut jokaista kiertuemaakuntaa kohden alueelliset laskelmat työllisyysvaikutuksista, Pekka Tsupari sanoo.

Lisätiedot:

Suomalaisen Työn Liitto
toimitusjohtaja Pekka Tsupari
040 570 2021
pekka.tsupari@avainlippu.fi
www.avainlippu.fi

kauppatieteiden tohtori Saara Ainali
saara.ainali@kajaani.net